MJUKA VÄRDEN UTMANAR KONVENTIONER

Agnes Hargne Wallander, Janna Granström och Linn Björnvik Grøder. Foto: Alexandra Hall.

Radikal Vänskap, med PotatoPotato Scenkonst och Teater Trots. Scen: Teater 23, Malmö. Scenografi och kostym: Agnes Östergren. Regi och förproduktion: Linda Forsell. Datum: 29 mars.

Redan när skådespelartrion Janna Granström, Linn Björnvik Grøder och Agnes Hargne Wallander uppenbarar sig för publiken med ansikten som strålar av inbjudan och vänlighet verkar de vilja omfamna varje enskild åskådare och genomborra oss med goda tankar.

Det är inte helt enkelt att beskriva handlingsförloppet i Radikal Vänskap. Föreställningen har improviserats fram av gruppen och är resultatet av en undersökning som vill visa på hur det skulle vara ”om vi kastat omkull hela vårt samhälles värdesystem. En värld testas där ”strävan efter makt, hårdhet, vinst och effektivitet aldrig slagit rot”.  (http://www.potatopotato.se/2/156/radikal-vanskap/). Här hyllas tillvarons mjuka värden genomgående och det är intressant hur en föreställning kan fascinera så oerhört när den i stort sett helt saknar dramatisk konflikt, det som normalt anses driva handlingen framåt i nästan varje existerande pjäs. Radikal Vänskap testar ett ett helt annat grepp; dramatik genom icke-konflikt. Resultatet är lysande och griper tag genom glädje och samförstånd.

Formen är postdramatisk; det vill säga att den bryter upp och skiftar fritt mellan olika sceniska uttrycksformer som recitation, sång, traditionell teater och improvisation. Självklart finns det ingen fjärde vägg i Radikal Vänskap, den som ofta skiljer åskådaren i salongen från skådespelarna på scenen. Att publiken får vara med ensemblen i teaterleken redan från början känns som en absolut nödvändighet för den här föreställningens existens och det är riktigt fint att få vara med i det varma ljuset.

Alldeles mot slutet kommer medlemmar ur den Lundbaserade gruppen Teater Trots in på scenen. De är alla 55-plussare och får genast närmast mystifierande roller som mammor, mormödrar, beskyddare åt sina yngre skådespelarkollegor – eller hur var och en nu vill tolka det. Starkt är det hur som helst, ända till den eftertänksamma slutrepliken och körsången. Dessförinnan – roligt, galet, livsbejakande, tankeväckande.

Otvunget är också ett ord jag vill använda om Radikal Vänskap för att sammanfatta det hela. Det genomgående otvungna; öppenheten – och utmanandet av sceniska konventioner och dammiga klichéer. Föreställningen och skådespelarna lyser lika klart och fräscht som den mjuka, ljusa scenbilden. Det var längesedan jag såg något på en teaterscen som jag tycker så mycket om som Radikal Vänskap.

Föreställningen ingår i den nyskrivna triptyken I den bästa av tjejvärldar som spelas i olika delar av landet under våren 2014. Radikal Vänskap är nu ute på en mindre turné i Sverige.

Mathias Meyrell

Mot slutet av pjäsen får gruppen förstärkning av äldre skådespelare i Teater Trots. Foto: Alexandra Hall.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s